Sunday, February 26, 2012

renungan bersama

assalamualaikum w.b.t

salam persahabatan untuk semua
wow!!!! isu yang agak sensitif akan aku kongsikan untuk bicara hati kali ni

pemimpin keluarga 
actually pemimpin keluarga yang aku maksudkan
teringat waktu belajar tasawur islam sem lepas ustaz menyatakan bahawa :

bagaimana seorang pemimpin mahu mendidik sebegitu ramai rakyat yang ada, tetapi mereka x mampu mendidik isteri dan anak mereka untuk menutup aurat dengan sebaiknya..." kata ustaz 
berfikir sejenak...benar fakta yang telah dinyatakan oleh ustaz kepada kami sekelas...

kalau dahulu manusia amat menitik beratkan soal penjagaan aurat tapi kini manusia sering meletakkan soal kewajipan menutup aurat ke tepi berbanding duit...

kalau dahulu ibu bapa memarahi anak mereka x menutup aurat tapi kini mereka juga x mengendahkan soal aurat kerana mereka juga sama seperti anak2 yang mereka terlalu mengikut arus fesyen semasa yang lebih menonjol pendedahan auratnya..
maaf bukan niat aku tuju kepada sesiapa antara pembaca namun ini sebagai renungan kita bersama..aku juga x sealim mana tetapi aku faham untuk berubah manusia memerlukan masa..tetapi bila difikirkan kembali mati x pernah menunggu manusia bersedia, apabila ajal sudah tiba, x akan tertinggal walau sesaat untuk malaikat melakukan tugas yang telah diamanahkan oelh Allah kepada mereka..." wahwahwah ko bercakap seolah kau alim je kan " : sura halus itu membisik kepadaku...

duhai hati, x salah untuk aku berkongsi cerita, kerana kelak Allah akan bersoal kepadaku jua..apa yang aku lakukan dengan laman sosial yang sering aku layari sewaktu didunia..pernahkan aku berkongsi ilmu kebaikan untuk tatapan semua..Ya Allah sungguh aku takut akan azab siksamu Ya Allah...

sedang rancak aku melayari laman muka buku akau terbaca satu status yang sangat2 menyentap hati aku..katanya :
" walaupun aku x bertudung, aku solat ( situasi sebenar die mewarnakn rambutnya, bukan dengan menggunakan inai )..dah aku masih x bersedia nak tutup aurat yang korng sibuk2 kenapa ? ade aku kisah korang nak buat ape, x de kan..,dh tu jangn sibuk2 hal aku..kubur lain2..dosa aku,akau tanggung sendiri "

Haiiii, awak yang pernah menulis status sebegini tolong!!!tolong!!!tolong!!! jangan ulangi lagi..seperti yang aku katakan mati x pernah menunggu kita untuk berubah.ku faham psti ade suare2 sumbang yang akan cakap alahhh ko bukannye baik sgt, tetapi aku berkata kerana ini juga tanggungjawap aku as umat islam yang kelak akan di soal..maaf andai ada yang terasa...inilah hakikat sebuah kehidupan..tiada manusia yang sempurna sepenuhnya..boleh ke kite cakap dengan malaikat yang diamanahkan Allah untuk mencabut nyawa kite :

" kejap-kejap jangan cabut nyawa aku lagi, berilah aku waktu dan peluang untuk bertaubat dan kembali ke pangkal jalan " kite x kan pernah bisa berkata sebegitu kepada malaikat kerana mereka melaksanakan perintah Allah tanpa berlengah...x kurang atau lebih walau sesaat..akan sentiasa tepat pada waktunya....

teringat aku satu ceramah yang aku dengar di laman u-tube tapi aku lupe name ustaz tu..tapi loghat utara dia berceramah....dia berkata :
" biaq p depa nak pakai tudung macm mana pun, hana tajima ka..tudung yuna ka...lilit sampai terbelit tengkok ka..biaq p depa..janji depa katup aurat..la ni zaman x macam dulu..,lama2 depa akan pikiaq dan akan tutup aurat depa dengan sempurna..."

jangan pernah sesekali anda berfikir Allah sengaja mahu menyiksa hambanya supaya menutup aurat @ ape2 je..
x baik..kerana Allah x pernah menyiksa hambanya...seriessss

kalau ko orang terkaya didunia, pernah x ko fikir dari mana datangnya wang itu..
memang dari hasil usaha anda tetapi dengan izin siapa anda boleh bergelar jutawan tu..?? fikir sejenak

kalau engkau ratu cantik di dunia @ di malaysia sendiri atau orang memuji anda cantik, pernah anda terfikir siapa yang anugerahkan kepada anda kecantikan itu... 

semua datang dengan kehendak dan izin dari Allah.....

ada satu peristiwa yang diceritakan oleh penceramah mengenai kebakaran dan cara2 menyelamatkan diri sewaktu terjadinya kebakaran: alkisahnya

ada wanita jelita, rambut panjang cantik menawan,.. sewaktu terjadi kebakaran di rumah die, die sempat melarikan diri..die tutup wajah die dengan rambut..tanpa diduga rambut tu terbakat dan melekat di muka die..dan akibatnya hilang sekelip mata kecantikan yang die miliki..rambut die botak dan x tumbuh lagi..
see..Allah boleh menarik kembali nikmat kecantikan yang diberi dengan sekelip mata... excident pun macam tu..kulit gebu tanpa cacat cela bila terlibat dengan kemalangan pasti akan tinggal kesan parut x kisah dimana... semua itu terjadi dengan kehendak Allah..kite x pernah bisa melawan takdir...sama2 kita bermuhasabah diri...

p/s ---> ini sekadr renungan kita bersama ...maaf andai ada yang tergores hati dengan coretan bicara dari aku untuk kali ini... (^____^)('")
 wassalam

2 comments:

  1. terfikir jugak.. sebab diorang sangat perlekehkan soal aurat ni.. tapi siapa la kita nak menghukum mereka..

    ReplyDelete
  2. aieyn- kamu sedang nulis apa itu? saya x paham... font yang kamu gunakan besar & kecil, pusing saja baca tulisan kamu itu...

    ReplyDelete