Monday, February 20, 2012

mahar itu milik siapa

assalamualaikum

berbicara soal mahar sewaktu pernikahan
ohh, aku berbicar abukan berarti aku yang bakal menjadi pengantin perempuannya
sengaja aku membangkitkan isu mahar ini..

soalan umum
  1. berapa hantaran ko? mas kawin ko bape ade x ribu-ribu macam aku?
  2. kenapa mas kawin ko sikit betul? cube letak banyak-banyak sikit....
  3. ape hantaran ko rm20 ribu? pehhhhh, hebat2
ok, aku just bagi 3 situasi yg mungkin kerap kali orang utarakan soalan ini kepada bakal pengantin wanita atau keluarga die.

tetapi bagi aku cukuplah sekadar apa yang bakal imamku mampu...
x perlu aku menyiksa bakal imamku berjaga siang malam semata2 nak cukupkan wan ghantaran yg tinggi.
cukup la sekadar die ingin memelihara aku, makan pakai aku dan bimbing aku kejalan diredoi illahi...

elehhh!!! ko cakap je besar ( pasti akan ade insan berkata begini, seriesss aku x tipu )

walaupun masih kabur dan kelam siapa bakal imamku,
aku sentiasa panjatkan doa agar die seorang yang beriman
seorang anak yang sentiasa menjaga kebajikan terhadap kedua orang tuanya..

sedang aku berfikir sekarang semuanya mahal.. tetapi patut ke aku siksa bakal imamku dengan minx hantaran yg mahal2
seperti di egeri pahang mahar yang ditetapkan rm22.50
pasti pihak lelaki tersgt mampu
kalau rokok DUNHILL ko boleh beli 2 kotak sehari mustahil mahar sebanyak itu ko x mampu..

percaya @ x setengah ibu bapa meletakkan hantaran yang tinggi2 sebab nak tunjuk anak dorang hebat..
Ya Allah....

pernah aku terdengar bicara seorang pakcik kepada ibuku
p.cik : ditempat saya seorang wanita yang masa petangnya dihabiskan dengan meronda sana-sii naik moto,
aurat x terjaga... belaja sampai spm je tapi hantaran rm10 ribu.. kalau die indah peribahasa, belajar diploma @ baik budaknya x kisah la...

tersentak aku mendengar perbualan itu

pernah dulu masa sekolah2 aku bernagan2 nak letak hantaran tinggi2 tapi bila semakin dewasa aku bisa menilai mana baik dan mana buruknya...

kenapa terjadinya kes kawin lari??
sebab antara satu sebabnya hantaran yang mak ayah letak terlalu tinggi...bila diminta kurang cara elok mereka berkeras... dah kawin ari mula la dapat malu...

No comments:

Post a Comment