Wednesday, February 27, 2013

doa dapat menyelenyapkan cubaan

terkadang allah memberi nikmat 
kepada suatu kaum sesudah cubaan yang besar
dan menguji kaun lainnya sesudah memberi nikmat


kami memiliki 1 sahabat yang soleh dan gemar beribadah. isterinya sedang menderita sakit kanser dan dia memiliki 3 anak darinya. dunia yang luas pun menjadi gelap dimatanya.

seorang ulama menasihatinya melakukan solat malam dan berdoa menjelang datangnya waktu subuh dengan sentiasa beristighfar dan membacakan sesuatu pada air zam-zam demi isteri. dia selalu melakukan perkara ini, kemudian Allah membukakan untuknya dalam doa. isterinya mandi dengan air zam-zam di sertai bacaan yang tadi. dia duduk bersamanya dari solat subuh hingga terbitnya matahari dan dari waktu solat maghrib hingga waktu solat isyak. dia selalu beristighfar dan berdoa.

lema-kelamaan Allah melenyapkan penyakit yang dideritainyam dan memberinnya kesembuhan hingga kembali seperti sediakala. allah menggantikan kulitnya dengan kulit yang baru dan jua rambutnya dengan rambut yang baru.kini isterinya menjadi suka membaca istighfar dan solat sunat malam.

wahai saudariku jika engkau sakit, bergegaslah kepada allah. perbanyakkan istighfar dan doa serta bertaubatlah. bergembiralah dengan apa yang menggembirakanmu. sesungguhnya allah maha mengabulakan setiap permohonan, menghilangkan kesedihan dan keburukan..

Allah S.W.T berfirman :

" atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila dia berdoa kepadanya .........."               ( surah Naml : 63)

1 comment: