Friday, March 2, 2012

antara tradisi dan sunnah

 

assalamualaikum w.b.t 

semperna hari yang baik aku pun nak coret tentang apa yang aku terfikir untuk tatapan kita bersama..

apa itu tradisi...?
pada pendapat aku tradisi tu as adat yang dah nenek moyang kite lakukan, turun temurun hingga ke hari ni..
semua tu x salah tapi aku cuma terkilan orang yang miliki agama lebih mementingkan tradisi adat istiadat dari mengikut sunnah..
ok as example la kan...:-

situasi 1 :
wanita akan di anggap sah menjadi tunangan si jejaka bila si ibu jejaka dah sarungkan cincin di jari manis si jelita...
bagi aku ini adalah adat yang dari dulu orang2 kite lakukan...
if ikut islam.dan aku rasa ramai yang dah tau kan bila seorang lelaki berniat untuk menjadikan si wanita itu sebagai bakal makmumnya,
dan bile die nyatakan hasrat suci die kepada wanita tu dan si wanita bersetuju, secara sah wanita itu digelar tunangan si jejaka tu...
tapi amat terkilan bila mana orang kita lebih mengagungkan istiadat dari sunnah
setuju x dengan apa yang aku cakapkan...?

cop!!!cop!!! aku x cakap aku ni baik ke ape..tapi....
x salah untuk kite berkongsi cerita yang berunsur kebaikan untuk sama2 kita kongsi...

situasi 2 :

apabila sudah ada majlis persandingan, tepung tawar maka si wanita sah lah digelar isteri kepada si suami...
ini adalah contoh adat...
yang penting dalam perkahwinan adalah pernikahan...dimana dalam proses penikahan mesti ada
bakal suami @ lelaki, isteri @ perempaun, saksi, wali dan akad... cukup 5 maka boleh la majlis akad nikah di jalankan..
persandingan?
ada juga yang x buat majlis persandingan, cukup dengan adakan kenduri kesyukuran sebagai tanda pemberitahuan kepada umum yang mereka telah pun sah menjadi suami isteri...
bersanding tu adalah adat, dan kite sendiri tahu perkara tu x elok kalau kite ikut... 
dan aku juga berharap aku x akan terlalu mengkut awa nafsu yang nakkan persandingan yang gah.

bile aku suarakan pendapat aku rasa mungkin kalau aku kawin nanti majlis aku xda sanding cuma pakai bju, make up untuk bergambar.
dan lantasan itu si sahabat berkata 
kenapa x nak sanding, kan sekali je..kolot lah kalau x sanding..
dan aku berkata pada ibu : mak boleh la buat sanding, sekali je kan
mak : mak buat kenduri untuk jamu orang makan, ambil pahala daripada tu,
kalau bersanding ikut amalan orang bukan islam, pahala kite x dapat, dosa kita dapat, penat pun dapat...
kalau boleh biar la kite buat kenduri kerana allah, pahala dapat, penat pun x pe..berbaloi...

dan bila aku fikir kembali
ibu maafkan aku,
benar kata ibu...
aku berharap bakal imamku juga akan mengerti maksud ibuku.......

~ sekian, wassalam ~

3 comments:

  1. di daerah kamu ada juga istilah kenduri, nanti pernikahan kita macam mana? x perlu meriah asal kan sah ya aieyn...?
    :-D :-D

    ReplyDelete
  2. di sini juga di panggil kenduri..kamu ni zaki ada2 je la.. ^___^

    ReplyDelete
  3. x ape, saya nak be'doa dengan sungguh-sungguh ye... insyaallah pulau jawa dengan pulau kamu bisa bersatu... saya bisa main ke rumah kamu ye :-D
    saya mahu menjahitkan baju ... untuk acara perkawinan kita nanti ... he he he ... :D

    ReplyDelete