Tuesday, May 21, 2013

tutorial bunga part-1

assalamualaikum w.b.t



salam sejahtera utk sahabat-sahabat sume..
hari ni aku nak tunjuk tutorial macam mane nak buat bunge menggunakan lebihan kain-kain perca..
actually, bunge ni korang boleh letak dekat kasut macam entry aku yg lepas tajuk re-use..


okay untuk buat bunge macam kat atas ni korang just follow step-step yang akan aku tunjukkan di bawah

BAHAN-BAHAN
  • kain perca
  • gunting
  • benang
  • jarum jahit
  • button ( x kisah button ape pun korang nak guna k)
 step 1 : guntingkan kain perca mengikut panjang yang korang nak..agak nak bunge tu besar, gunting panjang sikit okay.. hasilnya : LIHAT DIBAWAH




step 2 : lipat kain yang dah dipotong tadi..okay tengok contoh gambar yang aku bagi ni ok..lipat macam tu..


step 3: jahit jelujur pada kain dan lihat pada gambar sebagai rujukan..



step 4: betulkan kedudukan kain yang berpusing-pusing tadi..perhatikan gambar betul-betul...

step 5 : mulekan bentuk kain menjadi bentuk circle..ikut kretiviti korang k..



step 6 : jahitkan pada bunge korang, supaya x tertanggal..make sure matikan hujung benang supaya x terlerai okay

step 7: cover bahagian tengah bunge dengan letakkan button untuk bagi bunge tu kelihatan nice gitu..



contoh bunge yang aku letak pada kasut terpakai..hihi

SELAMAT MENCUBA (")(*___*) 

No comments:

Post a Comment